روستاهای پلکانی ایران

روستاهای پلکانی ایران

 

شما هم هر گاه نام روستاهای پلکانی را میشنوید اولین جایی که در ذهنتان نقش میبندد ماسوله گیلان است؟ باید بدانید که ماسوله تنها روستای پلکانی ایران نیست و روستاهای زیاد دیگری نیز با این سبک معماری در کشورمان وجود دارد .

این روستاها که در دامنه کوه ها هستند معمولا دارای چشم انداز طبیعی زیبا و آب و هوایی پاک و کوهستانی  میباشند .

خانه ها در روستاهای پلکانی به گونه ای ساخته شده که حیاط هر خانه سقف خانه ی دیگر است . همچنین جهت وزش باد و تهویه طبیعی در طراحی آن ها غالبا موثر بوده . با توجه به تنوع اقلیمی ایران تعداد این روستاهای باصفا در کشورمان کم نیست .

در این مطلب به معرفی تعدادی از روستاهای پلکانی ایران میپردازیم .شما همچنین میتوانید مطلب روستاهای عجیب و منحصر به فرد ایران را در مجله گردشگری بلیط اینجا دنبال کنید.

 

 

روستای پلکانی هجیج

 

روستای پلکانی هجیج  در استان کرمانشاه با طبیعتی بکر در یک دره سبز واقع شده است . این روستا رو به رودخانه سیروان است و خانه های آن از سنگ ساخته شده .

هجیج از جاذبه های دیدنی اورامانات و در ۲۵ کیلومتری پاوه است . این روستا که به ماسوله ی سنگی کرمانشاه معروف است با مسیری پر پیچ و خم و خیابان های نیم دایره ای و آب و هوایی دل انگیز گردشگران زیادی را به خود جذب میکند . اقامتگاه های بوم گردی برای میزبانی از این گردشگران وجود دارد . همچنین برخی روستاییان نیز خانه های خود را به مسافران اجاره میدهند .

از سایر جاذبه های این روستا میتوان به ارتفاعات شاهو و چشمه بل اشاره کرد که به رودخانه سیروان میریزد . آب این چشمه در هیچ فصل سال کم نمیشود و از بهترین آب معدنی های جهان است .

 

 

روستای پلکانی کنگ

کنگ به معنی دژی مستحکم نام یکی دیگر از روستاهای پلکانی ایران است که در نزدیکی مشهد و در دامنه های بینالود قرار دارد . طبیعت بکر ، باغ های میوه ، چشمه ها و آبشار های متنوع اطراف همه بخشی از زیبایی های دیدنی این روستاست .

قبرستان شیشه ای کنگ یکی از جاذبه های این روستا محسوب میشود که سنگ قبر های آن از جنس شیشه است .

رباط پای کوه کنگ یا رباط شاه عباسی که در انتهای دره کنگ و روی دامنه‌ای روبه رودخانه کنگ قرار دارد، از دو مسیر دره و کوهستان قابل دسترسی است . اگر بخواهید این رباط را پیاده طی کنید، باید حدود یک ساعت و نیم پیاده‌روی کنید .

برای اقامت در کنگ میتوانید به اقامتگاه های بومگردی بروید . همچنین به دلیل فاصله ی کمی که با مشهد دارد میتوانید شب را در مشهد سپری کنید.

روستای پاکانی سرآقا سید

در میان کوه ها در چهار محال بختیاری روستایی است که خانه هایش از خشت و به صورت پلکانی ساخته شده . علت نام گزاری روستا وجود امامزاده ای به همین نام در آن است . این روستا که در فاصله  ۱۴۰ کیلومتری شهر کرد واقع شده و به ماسوله زاگرس معروف است . آب و هوای این منطقه سرد و کوهستانی است و در برخی زمستان ها حتی راه های ارتباطی با آن قطع میشود . بنابراین اگر قصد بازدید از این روستای دیدنی را دارید تابستان و بهار  فصل مناسب تری است  . میتوانید برای اقامت یک خانه روستایی یا اقامتگاه بوم گردی اجاره کنید اما اگر اهل طبیعت هستید در کنار چادر های عشایر این منطقه کمپ بزنید و یک اقامت دلچسب در طبیعتی بکر را تجربه کنید .

ساختار و شکل روستا وهمچنین فرهنگ و آداب و رسوم و حتی گویش اهالی دست نخورده و بسیار سنتی و بکر باقیمانده و شما با قدم زدن در آن تصور میکنید به گذشته سفر کرده اید.

خوردن غذاهای محلی بینظیر، تماشای زندگی ساده و سنتی عشایر، باغ ها و حوضچه های نمک این منطقه ، خرید صنایع دستی حاصل دسترنج اهالی روستا همگی بخشی از جاذبه هایی است که روستای سر آقا سید را به یکی از دیدنی ترین روستاهای پلکانی ایران تبدیل کرده .

 

روستای پلکانی پالنگان

 

این بار به کردستان میرویم تا یکی دیگر از روستاهای پلکانی ایران را معرفی کنیم .پالنگان با قدمت چند صد ساله در توابع کامیاران در دل کوه قرار گرفته است .درباره علت نام گذاری روستا، داستان‌های زیادی وجود دارد. مثلا برخی میگویند وجود پلنگ در روستا و کوه‌های اطراف یا وجود یک مرکز نیرومند قوی در این روستا به نام «پال» که به زبان کردی و گویش محلی یعنی تکیه دادن علت این نام گذاری است .

قبرستان روستا یکی از جاذبه های آن است که در آن سنگ قبرهایی با خط کوفی به چشم میخورد که نشان میدهد این روستا از نظر تاریخی نیز حائز اهمیت است . طبیعت سرسبز ، چشمه ها و آبشار های متعدد و متنوع ، بازدید از مراسم سنتی  و.. از سایر جاذبه های روستاست .

کشاورزی، تولید لبنیات، پرورش عسل و ماهی، تولید گیوه، بافت قالی و دوخت پارچه‌هایی از پشم گوسفند بخشی از فعالیت های مردم روستا در زمینه ی اقتصادی است .

 

روستای پلکانی اسفیدان

این بار به خراسان شمالی برویم و با روستای پلکانی اسفیدان از توابع بجنورد آشنا شویم . این روستا هشت قرن قدمت دارد که امامزاده محمد باقر و بافت کهن آن این قدمت تاریخی را تصدیق میکند . نماد روستا درختان صندل با قطر تنه بالای دومتر است .

دره‌ها، آبشارها و قلعه‌های نادر ، قرار گیری روستا در میان دره‏ای زیبا با کوه‌‏های مرتفع اطراف آن ، چشمه آب معدنی و آبشار هنرور در فاصله ۳ کیلومتری اسپیدان، طبیعت و سرزندگی فراوان ؛ همه جاذبه هایی است که این روستا را به مکانی مناسب برای گردشگران تبدیل کرده است.روستا از جنوب‌غربی با کوه آق‌قیه و از شمال‌غربی با کوه اسب و از جنوب‌غربی با تنگه دهیر مزه احاطه میشود.

اسفیدان در لیست جاذبه های نمونه گردشگری استان نیز قرار دارد.

 

 

روستای نایبند طبس

 

این روستا در جنوب شهر طبس در دامنه ی کوهستان و مشرف بر کویر لوت واقع شده است . جذابیت روستا در این است که اگر  چه در دل کویر قرار دارد کشتزارهای گندم و جو، نخلستان‌های زیبا و باغ ‌های مرکبات جلوه‌ گری زیبایی در آن دارد .

این روستا که به ماسوله ی کویر شهرت پیدا کرده مانند جزیره ای سبز در دل کویر خودنمایی میکند .

قدمت روستای نایبند به قرون اولیه اسلام برمیگردد که وجود حفره ها و غار های در دل کوه ها این ادعا را تصدیق میکند .

بر خلاف سایر روستای پلکانی که معرفی کردیم منطقه جغرافیایی این روستا باعث شده فصل مناسب برای بازدید از آن پاییز و زمستان باشد .

معماری خانه های این روستا متناسب با شرایط و آب و هوای منطقه کویری طراحی شده است.

 

 

 

ما در این نوشته سعی کردیم به معرفی آن دسته از روستاهای پلکانی ایران که کمتر مورد توجه قرار گرفته بپردازیم و از روستاهای پلکانی نظیر ماسوله و ابیانه که شهرت بیشتری دارند صرف نظر کردیم .

 

 

 

 

 

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها